روش تدریس مباحثه ای
بعضی موضوعات درسی"برتقویت و افزایش مهارت های اجتماعی "کلامی و ارتباطی مبتنی است و اهداف مورد نظر برآن دسته از مهارتهایی که ارتباطات فردی و جمعی مؤثرند"تاکید دارد.ازاین طریق "ارتباطات و تبادل تجربیات"قدرت کلام وبداعت رادردانش آموزان تقویت میکنند.
محاسن روش مباحثه ای یا بحث گروهی
1- مفهوممشارکت و تلاش برای شاگردان روشن می شود
2- ذهن فراگیران را پویا و فیال میکند
3- شاگرداندر پایان "به دیدگاه های مشترک مورد توافق می رسند
4- معلم نقش راهنما و کنترلکننده را دارد
5- علاقه و انگیزه شاگردان افزایش یافته و تدریس کسل کنندهنخواهد شد
6- با مشاهده رفتارها و بحث ها می توان توانایی های شاگردان راسنجید
7- کم رویی و خجالت شاگردان کاهش می یابد
8-عواطف دوستیشاگردان تقویت یافته وبهتر همدیگر را می شناسند
9- تفکر انتقادی د رآنانتقویت می شود
10- سایر توانایی های شناختی رشد می یابد
11- تواناییسخن گفتن و مهارت های کلامی پرورش می یابد
12- آموزش و یادگیری بر استدلال وتوجیه منطقی استوار است
سازمان دهی افراد در بحث گروهی
1- معلم نقشهدایتگری را دارد- در ضمن انتخاب روش بحث گروهی" کنترل بحث ها" –شرح وظایف شاگردان را نیز بر عهده دارد
2-انتخاب یک شاگرد به سمت منشی و سخن گوی گروه تا روندبحث را ثبت کند ود رپایان "کلیات و جزئیات آن رابررسی کنند
3- شاگرداندر پایان "به دیدگاه های مشترک مورد توافق می رسند
4- معلم نقش راهنما و کنترلکننده را دارد
5- علاقه و انگیزه شاگردان افزایش یافته و تدریس کسل کنندهنخواهد شد
6- با مشاهده رفتارها و بحث ها می توان توانایی های شاگردان راسنجید
7- کم رویی و خجالت شاگردان کاهش می یابد
8-عواطف دوستیشاگردان تقویت یافته وبهتر همدیگر را می شناسند
9- تفکر انتقادی د رآنانتقویت می شود
10- سایر توانایی های شناختی رشد می یابد
11- تواناییسخن گفتن و مهارت های کلامی پرورش می یابد
12- آموزش و یادگیری بر استدلال وتوجیه منطقی استوار است
سازمان دهی افراد در بحث گروهی
1- معلم نقشهدایتگری را دارد- در ضمن انتخاب روش بحث گروهی" کنترل بحث ها" –شرح وظایف شاگردان را نیز بر عهده دارد
2-انتخاب یک شاگرد به سمت منشی و سخن گوی گروه تا روندبحث را ثبت کند ود رپایان "کلیات و جزئیات آن رابررسی کنند
3-دانش آموزان در مقام شرکت کننده گان در بحث گروهی – اگر عدۀ شاگردان کلاس زیا د نبود بهتر است همه در بحث شرکت کنند " در غیر این صورت دانش آموزانی که میل دارند انتخاب می شوند ( حداکثر 20 نفر)
4-در صورت نیاز دعوت از صاحبنظران
5- شخصی در سمت ناظر گروه تا بحث ها را سمت دهی کند
6- مشاهده گران بحث گروهی – در صورتی که تعداد شاگردان بیش از 20 نفر باشد بقیه باید مشاهده گر بحث باشند و سؤالات و نکته های خود رادر جریان بحث یاد داشت می کنند ودر مرحله بررسی و ارزشیابی سؤالات خود را مطرح می کنند تا شرکت کنندگان پاسخ دهند
مراحل یادگیری در روش بحث گروهی
مرحله اول- انتخاب موضوع بحث –( موضوع مورد توافق یا موضوع بحث انگیز )
مرحله دوم- یافتن زمینۀ مشترک برای بحث-( از طریق یک فیلم یا گردش علمی یا خواندن یک موضوع از کتاب و...)
مرحله سوم- بیان هدف های اموزشی و یادگیری بحث - جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی افراد – گم نشدن هدف - نشستن شاگردان به صورت سمیناری و دایره ای جهت افزایش ارتباط بین آنها از طریق تماس مستقیم چشمی
مرحله چهارم- هدایت جریان بحث و گفتگوی اصلی- معلم بعد از صحبت های معمولی و معرفی موضوع مورد بحث " بلا فاصله باید سکوت کند و به شنونده ای خوب در آید . وظیفۀ اصلی او در بحث گروهی "تحلیل و ارزشیابی جریان بحث" منطق" سازمان و صحت مطالب گفته شده است در پایان معلم با توجه به اهداف درس برای شاگردان تکلیف معین می کند.
