تبلیغات
کمیسیون ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی - الگوی دریافت مفهوم

الگوی دریافت مفهوم

تاریخ:دوشنبه 7 آذر 1390-04:41 ب.ظ

مراحل الگوی دریافت مفهوم

گام اول

عرضه مطالب و شناسایی مفهوم

گام دوم

آزمون دستیابی به مفهوم

معلم مثالهای نشانه‏ گذاری شده‏ای عرضه می‏کند .

دانش آموزان نمودهای نمونه‏ هاو غیر نمونه ‏ها را با هم مقایسه می‏کنند .

دانش آموزان به فرضیه سازی و آزمودن آن می‏پردازند .

دانش آموزان برحسب نمودهای لازم تعریفی ارائه می‏دهند .

دانش آموزان مثالهای اضافی بدون نشانه را با عنوان نمونه ‏های با نمود وغیر نمونه ‏ها معین‏ می‏کنند .

معلم فرضیه‏ ها را تأیید ، مفهوم را نامگذاری و تعاریف را بر حسب نمودهای لازم دوباره بیان‏ می‏کند .

دانش آموزان مثالهایی ارائه می‏دهند .

گام سوم www.zibaweb.com

تحلیل راهبردهای تفکر

دانش آموزان درباره تفکرات خود شرح می‏دهند.

دانش آموزان نقش فرضیه‏ها ونمودها را به بحث می‏گذارند .

دانش آموزان درباره نوع و تعداد فرضیه‏ها بحث می‏کنند .


گام اول شامل عرضه مطالب به فرگیر است . هر یک از مطالب ، مثالی مجزا ، از مفهوم است و مطالب به صورت جفت داده می‏شوند . در گام اول به فرگیران می‏گویند ، نظری مشترک در همه مثالهای مثبت وجود دارد ، وآنان وظیفه دارند فرضیه‏ای درباره ماهیت آن مفهوم بسازند . موارد از پیش منظم شده با معرفهای با نمود وبی‏نمود عرضه می‏شوند . از فرگیران می‏خواهند نمودهای مثالهای مختلف را مقایسه و توجیه کنند . سرانجام معلم از آنان می‏خواهد مفاهیم خود را نام‏گذاری کنند و قواعد و تعاریف مفاهیم را بر حسب نمودهای لازم بیان دارند . دانش آموزان در گام دوم دریافت خود از مفهوم را ابتدا توسط اراإـه مثالهای بدون نشان از مفهوم و سپس با اراإـه مثالهایی از خود ، ارزیابی‏می‏کنند . معلم پس از این در صورت لزوم فرضیه‏های اولیه خود را تاإید یا ردمی‏کند ودر انتخاب خود از مفاهیم یا نمودها تجدید نظر بعمل می‏آورد . در گام سوم دانش آموزان راهبردهای تفکری را که توسط آنها به مفاهیم دست یافته‏اند تحلیلمی‏کنند و نتایج راهبردهای مختلف را مقایسه می‏کنند ( جویس و ویل ،1996 ، مترجم بهرنگی ) .

 ساده‏ ترین شکلهای یادگیری توام با تشریک مساعی شاگردان را چنان سازمان‏ می‏دهد که بتوانند در پاسخ به تکالیف شناختی و اجتماعی الگوهای تدریس پردازش اطلاعات به یکدیگر کمک کنند . این الگوهای تدریس مبتنی برتشریک مساعی که کاربردشان برحسب تلاشها و تحقیقات روبرت‏اسلاوبین ، دیوید و راجرجانسون و همکارانشان به طور وسیعی گسترش یافته است به طور مثبت بریادگیری تحصیلی ، توسعه اجتماعی و عزت نفس یادگیرنده ثر می‏گذارند . جان دیویی پیشنهاد می‏کند که تفحص گروهی باید الگوی اساسی یادگیری اجتماعی و تحصیلی در یک جامعه مردم سالار باشد . دامنه این الگو به شگردان از انجام تکالیف ساده یادگیری به صورت دو نفره تا الگوی پیچیده برای سازماندهی کلاسها و مدارس که به صورت جمعهای یادگیری در تلاش آموختن به خود هستند گسترده است . روال یادگیری مبتنی برتشریک مساعی ، یادگیری در همه زمینه‏های برنامه تحصیلی و سنین مختلف را آسان ساخته ،موجب بهبود عزت نفس ، مهارت اجتماعی وهم پیوستگی وهدفهای یادگیری تحصیلی در دامنه‏ای از کسب اطلاعات ومهارتها تا نمودهای کاوشگری رشته‏های تحصیلی می‏شود . این الگو بسیار جامع و متنوع است وهدفهای کاوشگری علمی ، یکپرچگی اجتماعی و یادگیری جریان اجتماعی را با هم ترکیب‏می‏کند . می‏توان از این الگو در تمام زمینه‏های درسی ، برای تمام سنین ، در هنگامی که معلم می‏خواهد پیش از پذیرش اطلاعات از قبل تعیین شده و پیش سازمان یافته به تدوین و جنبه‏های مشکل گشایی دانش تاکید کند استفاده کرد . معلم در این الگو نقش تسهیلگر جریان گروهی و فراهم آورنده وسایل مورد نیاز کاوشگری دارد . او باید همچون یک مشاور تحصیلی عمل کند . دانش آموزان در این الگو به موقعیت مبهم واکنش نشان می‏دهند و ماهیت واکنشهای متفاوت و مشترک خودشان را بررسی می‏کنند . آنان نوع اطلاعات مورد نیاز برای روی‏‏آوری به مسإله را تعیین و برای گردآوری اطلاعات لازم برای آزمون آن راگردمی‏آورند . همچنین محصولات خود را ارزشیابی می‏کنند و به کاوشگری خود ادامه می‏دهند یا کاوشگری جدیدی را آغاز می‏کنند . آنها مهارتهای مذاکره و حل تعارضات که مورد نیاز مشکل گشایی به شیوه مردم سالاری است را می‏آموزند . معلم نیز باید به دانش آموزان درساختن فرضیه‏های قابل آزمون کمک نماید (جویس و ویل ، 1996، مترجم بهرنگی ).

مراحل الگوی دریافت مفهوم

گام اول

عرضه مطالب و شناسایی مفهوم

گام دوم

آزمون دستیابی به مفهوم

معلم مثالهای نشانه‏ گذاری شده‏ای عرضه می‏کند .

دانش آموزان نمودهای نمونه‏ هاو غیر نمونه ‏ها را با هم مقایسه می‏کنند .

دانش آموزان به فرضیه سازی و آزمودن آن می‏پردازند .

دانش آموزان برحسب نمودهای لازم تعریفی ارائه می‏دهند .

دانش آموزان مثالهای اضافی بدون نشانه را با عنوان نمونه ‏های با نمود وغیر نمونه ‏ها معین‏ می‏کنند .

معلم فرضیه‏ ها را تأیید ، مفهوم را نامگذاری و تعاریف را بر حسب نمودهای لازم دوباره بیان‏ می‏کند .

دانش آموزان مثالهایی ارائه می‏دهند .

گام سوم www.zibaweb.com

تحلیل راهبردهای تفکر

دانش آموزان درباره تفکرات خود شرح می‏دهند.

دانش آموزان نقش فرضیه‏ها ونمودها را به بحث می‏گذارند .

دانش آموزان درباره نوع و تعداد فرضیه‏ها بحث می‏کنند .





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
feet complaints
شنبه 18 شهریور 1396 01:01 ب.ظ
great post, very informative. I wonder why the opposite
experts of this sector do not understand this. You must proceed your writing.
I'm confident, you have a huge readers' base already!
How do you get rid of Achilles tendonitis?
سه شنبه 17 مرداد 1396 05:20 ق.ظ
Hi are using Wordpress for your blog platform?
I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own. Do you require any coding expertise to make
your own blog? Any help would be greatly appreciated!
volatilerecepta10.jimdo.com
شنبه 14 مرداد 1396 07:34 ب.ظ
Your style is really unique compared to other people I've read stuff from.

Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this web site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر