تبلیغات
کمیسیون ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی - الگوی بدیعه پردازی

الگوی بدیعه پردازی

تاریخ:یکشنبه 6 آذر 1390-06:04 ب.ظ


یکی از الگوهای فعال در فرایند یادد هی یادگیری الگوی بدیعه پردازی است که از خانواده ی اطلاعات پردازی  می باشد.. این الگو قوه ی خلاقیت دانش آموزان را افزایش می دهد ،زیرا راهبرد های آن،ذهن آنان را به تفکر در زمینه ا بعاد گوناگون موضوع ترغیب

می کندودر هر موقعیتی ،به تولید ایده های جدید ودرک نحوه ی ارتباط بین مفاهیم می پردازند. در این الگو ،برای دریافت مفاهیم جدید

 وکاربرد آنها ،مشابه سازی می گرددوفعالیتهااز طریق قیاس های گوناگون دنبال می شود.

در جریان اجرای این الگو ،نقش معلم هدایت دانش آموزان برای انجام دادن قیاسهای مستقیم وشخصی است. البته ا مکان دارد در ابتدای فعالیت ،دانش آموزان با مشکل روبه رو شوند.که در این صورت بهتراست که معلم نمونه ای بیان کندوبه راهنمایی دانش آموزان بپردازد.یکی از مهمترین دستاوردهای الگوی بدیعه پردازی ،تقویت مهارت حل مسئله در فراگیرندگان است،زیرا آنان رویدادهارا از زوایای گوناگون مشاهده می کنندوبرای مقابله با مشکلات ،قدرت خلاقانه ای به دست می آورندویک نظام فکری منسجم را با شناخت کامل ارتباطات عناصر ومفاهیم درک می کنند.

مراحل الگو بدیعه پردازی

مراحل تدریس الگو عبارت است از :

مرحله ی اوّل:(توصیف شرایط موجود)

در این مرحله ،دانش آموزان باهمیاری وهدایت مربی ،در مورد وضعیت موجود بحث می کنند وبه بررسی آن می پردازند.

مرحله ی دوّم: (قیاس مستقیم )

دراین مرحله دانش آموزان یک مفهوم را با برداشت های متفاوت یا چیزهای گوناگون مقایسه می کنندوبه طور خلاصه به تفسیرآنمی پردازند.از این برداشتهای ذهنی ،روابط متنوع وخلاقی تولید می شود که به ارائه ی موارد جدید می انجامند.

مرحله سوم:(قیاس شخصی)

در این مرحله دانش آموزان بین خودومفهوم انتخاب شده ،همسویی وهمدلی ایجاد می کنند.خودرا در درون قیاس و آن را در قالب خود شرح می دهد .احساسات ،تمایلات

 و  ا نگیزه های خودرا بیان می دارند.برای بیان قیاس شخصی ،احساس نزدیکی ویکی شدن با مفهوم بسیار ارزشمند است ودر خلاقیت شخصی اثر زیادی دارد.

مرحله ی چهارم :(تعارض فشرده)

دانش آموزان ضمن بازنگری ومرور توصیفات خوددر مراحل قبلی به توصیف مجددکلمه ای از یک موضوع وبیان وتوضیح کلمات ضدونقیض می پردازند.در اثر تداخلکلمات نا متجانس ،روابط جدیدی تولیدوبرحوزهی اطلاعات آنان افزوده می شود که در این جریان ،ایده های نو وجدیدی هم به وجود می آید.

مرحله ی پنجم: (قیاس مجددمستقیم )

در این مرحله شاگردان به تولید وانتخاب قیاس مستقیم دیگری مبتنی بر تعارض فشرده می پردازند.

مرحله ی ششم :(بررسی مجددوظیفه ی اولیه )

معلم شاگردان را تشویق می کند تا به وظیفه یا مسئله ی اصلی برگردندو از تمام تجارب (بدیعه پردازی )استفاده نمایند.

اجرای الگو






داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Carroll
جمعه 17 آذر 1396 01:48 ق.ظ
I every time spent my half an hour to read this webpage's content all the time along with a mug of coffee.
chaturbate account generator
دوشنبه 13 شهریور 1396 03:08 ق.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though
you relied on the video to make your point. You definitely know what youre talking about, why waste
your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something informative to read?
bill9harding0.jimdo.com
چهارشنبه 18 مرداد 1396 02:45 ب.ظ
Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted
to say that I've truly enjoyed surfing around your blog posts.
After all I'll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!
quixotictenant916.unblog.fr
شنبه 14 مرداد 1396 07:57 ب.ظ
This article is really a good one it helps new web visitors, who are wishing in favor
of blogging.
BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 06:22 ب.ظ
What's up friends, pleasant post and fastidious arguments
commented here, I am really enjoying by these.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر